اسماعیل قادری؛ بتول کیائی؛ ابوالحسن فقیهی؛ سید مجتبی محمدزاده
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1402
چکیده
هدف از انجام این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفههای حکمرانی مقصد گردشگری از منظر کارآفرینانه است تا بتوان با مولفهها و ابعاد اولویت دار را شناسایی نمود. بنابراین مدیران میتوانند با تمرکز بر آنان و یافتن ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفههای حکمرانی مقصد گردشگری از منظر کارآفرینانه است تا بتوان با مولفهها و ابعاد اولویت دار را شناسایی نمود. بنابراین مدیران میتوانند با تمرکز بر آنان و یافتن راههای بهبود، ضمن ارتقاء مقصدها گردشگری ، امکان رقابتپذیری آنها را فراهم نمایند. این پژوهش از نوع توصیفی– تحلیلی میباشد و از نظر روششناسی در زمره پژوهش-های آمیخته قرار دارد. در بخش کیفی برای جمعآوری دادهها، از ابزار مصاحبه استفاده شده و با روش تحلیل مضمون، مورد تحلیل قرار گرفتند. بدینترتیب، مولفههای مدیریت یکپارچه، رویکرد کلان و فرانهادی به گردشگری، ذینفعان، تولیگری گردشگری، رابطه متقابل حکمرانی و کارآفرینی، موانع توسعه گردشگری، اکوسیستم گردشگری، فرهنگ گردشگری، کارآفرینی در گردشگری، شاخصهای حکمرانی و سطوح حکمرانی شناسایی و در چهار بعد اصلی عوامل ساختاری-نهادی، اکوسیستم گردشکری، کارآفرینی در گردشگری و حکمرانی در گردشگری رستهبندی شدند. در بخش کمی جهت شناسایی ابعاد و مولفههای اولویتدار، یافتههای حاصله در قالب پرسشنامهای تنظیم و میان جامعه هدف توزیع شدند و پس از گردآوری دادههای حاصله، با استفاده از ماتریس اهمیت-عملکرد مورد تحلیل قرار گرفتند. بر این اساس در حکمرانی مقصد گردشگری با رویکرد کارآفرینانه، مولفههای تولیگری، محیط کسب و کار و سطوح حکمرانی و ابعاد اکوسیستم گردشگری، عوامل ساختاری/نهادی و حکمرانی در گردشگری به ترتیب در اولویت بهبود قرار دارند.