مسلم ملکی حسنوند؛ حسین عبدالهی؛ مرتضی طاهری؛ مصطفی قادری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1402
چکیده
زمینه و هدف: پژوهشها نشان میدهد که امروزه به شایسته گزینی توجه زیادی میشود، به همین دلیل ضرورت دارد، عوامل مؤثر بر آن را شناسایی کرد تا بتوان راهکارهایی به منظور بهبود شایسته گزینی ارائه کرد؛ لذا ...
بیشتر
زمینه و هدف: پژوهشها نشان میدهد که امروزه به شایسته گزینی توجه زیادی میشود، به همین دلیل ضرورت دارد، عوامل مؤثر بر آن را شناسایی کرد تا بتوان راهکارهایی به منظور بهبود شایسته گزینی ارائه کرد؛ لذا با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر به بررسی طراحی الگوی شایسته گزینی معلمان دوره ابتدایی پرداخته است. روش: روش مطالعه کیفی است که با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجامشده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه اعضای هیئتعلمی و متخصصان حوزه شایسته گزینی در سال 1401 بودند. نمونهگیری در بخش کیفی به صورت هدفمند با تکنیک شبکه متخصصان انجام شد که 10 نفر در مصاحبه شرکت کردند. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی پژوهش، مصاحبهی نیمه ساختاریافته بود. ضریب توافق 78/0 برای مصاحبهها نشاندهندهی پایایی بالای ابزار پژوهش است. یافتهها: نتایج پژوهش بر مبنای مصاحبهها نشان داد که 26 عوامل بر شایسته گزینی و همچنین پیامد آن شناسایی شد. این عوامل هر کدام در یکی از این زیرمجموعه های( عوامل علی، مداخلهای، زمینهای و راهبردها، مؤلفه و پیامدها) قرار میگیرد. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت که به منظور پیاده سازی شایسته گزینی بایستی عوامل مؤثر، مداخله گرها، راهبردها را شناسایی کرد تا نظام آموزش و پرورش بتواند معلمان شایسته را انتخاب کرد و در نتیجه بهره وری و تعالی سازمانی افزایش یابد.