سولماز آقائی؛ یاسر شهبازی؛ محمدتقی پیربابایی؛ حامد بیتی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1402
چکیده
الگوی اسلامی ایرانی در هنر اسلامی سعی دارد با جاری ساختن آموزههای اسلامی و تلفیق آن با مفاهیم ایرانی زمینه پیشرفت کشور را فراهم آورد. با توجه به اهمیت و نقش کارافرینی در پیشرف جوامع در دوران معاصر، این ...
بیشتر
الگوی اسلامی ایرانی در هنر اسلامی سعی دارد با جاری ساختن آموزههای اسلامی و تلفیق آن با مفاهیم ایرانی زمینه پیشرفت کشور را فراهم آورد. با توجه به اهمیت و نقش کارافرینی در پیشرف جوامع در دوران معاصر، این سوال مطرح میشود که برنامههای درسی آموزشی بخصوص در رشته معماری به چه میزان میتوانند کارآفرینی را در میان دانشجویان، با توجه به آموزههای اسلامی و فرهنگ ایرانی محقق سازند؟ به گونهای که معماری اسلامی بتواند نمود تجلی ابعاد و ساحت غیرمادی انسان در عالم طبیعت باشد. هدف این پژوهش، تحلیل و ارزشیابی الگوی برنامه درسی معماری در جهت تحقق توانمندیهای کارآفرینی در میان دانشجویان است. ازاینرو در دسته پژوهشهای کاربردی، با ماهیت و روش پژوهشهای توصیفی_پیمایشی از نوع همبستگی قرار دارد. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای، تعداد 430 نفر ازدانشجویان معماری سراسر کشور، به عنوان جامعه آماری انتخاب و پرسشنامه طراحی شده در اختیار آنان قرار گرفت. اطلاعات مستخرج با روش همبستگی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزیی به کمک نرمافزارهای SPSS و Smart PLS تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که عناصر برنامهدرسیمعماری درتحقق اثربخشیهای مختلف آموزش کارآفرینی تاثیرگذارند. برنامهدرسی بیشترین تاثیر را بر تحقق دانش ومهارت کارآفرینی داشتهاست وروشتدریس به عنوان مهمترین عنصردرمیان عناصر برنامهدرسی شناسایی شد. میان عوامل تحصیلات، وضعیت اشتغال و نوعدانشگاه با اثربخشی آموزشکارآفرینی همبستگی مثبت، وبا عامل جنیست همبستگیای یافت نشد. اینپژوهش گامیمهم درراستای تحقق الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی درحوزه آموزش کارآفرینی است که میتواند باارائه الگویی مستقل، تصمیمگیری واقدامات لازم برای آیندهرا فراهم کند.