محمدعلی میرعلی بیداخویدی؛ حسین اسلامی؛ ابوالقاسم عاصی؛ سید حسن حاتمی نسب؛ ابوالفضل داوودی رکن آبادی
دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1402
چکیده
گسترش رسانهها در عصر کنونی و نفوذ در کلیه ابعاد سیاسی، اجتماعی و فردی زندگی بشر موجب شده است که نیاز به رسانهای برای هدایت انسانها به سوی کمال حقیقی بیش از پیش احساس شود که با عنوان «رسانه توحیدی» ...
بیشتر
گسترش رسانهها در عصر کنونی و نفوذ در کلیه ابعاد سیاسی، اجتماعی و فردی زندگی بشر موجب شده است که نیاز به رسانهای برای هدایت انسانها به سوی کمال حقیقی بیش از پیش احساس شود که با عنوان «رسانه توحیدی» مطرح میگردد و در این زمینه دین اسلام به عنوان آخرین و کاملترین دین الهی، دارای دستورالعملهایی میباشد؛ از جمله در آیه 125 سوره نحل در ارتباط با رسانه توحیدی، شیوه تبلیغ و دعوت به حق را با سه روش حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن بیان نموده است. به عبارت دیگر، یکی از محوریترین روشهای مبارزه با سلطه رسانهای غرب، دعوت به حق و هدایت انسانهاست. در حقیقت رسانهها در زمینه مسائلی از قبیل دینداری و ارزشهای دینی، دعوت به حق، هدایت و هویت دینی برای خویش رسالتی قائلاند. در این پژوهش که با روش اسنادی و تحلیل محتوا آیة 125 سوره نحل سامان یافته، محتوای رسانه توحیدی مورد مداقه قرار گرفته و قابلیتهای این رسانه در حوزه دین و تقویت دینداری افراد تبیین شده است. بر این اساس شرط موفقیت رسانه توحیدی، بهرهگیری از استدلال قوی و متقن همراه با موعظهحسن مطرح میگردد. در حقیقت اقناع مخاطب در هدایت بشر امر بسیار ضروری مینماید که میبایست در رسانه توحیدی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.