مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 شهریور 1402
چکیده
مقدمه: کمیتة امداد امام خمینی(ره) از مهمترین سازمانهای حمایتی کشور است که با هدف حمایت از خانوادههای تهیدست، زنان کمدرآمد و کاهش محرومیت آنان تأسیس شده و افراد و خانواده های زیادی را تحت پوشش خود ...
بیشتر
مقدمه: کمیتة امداد امام خمینی(ره) از مهمترین سازمانهای حمایتی کشور است که با هدف حمایت از خانوادههای تهیدست، زنان کمدرآمد و کاهش محرومیت آنان تأسیس شده و افراد و خانواده های زیادی را تحت پوشش خود قرار داده است. با اینحال، به نظر میرسد اتخاذ رویکرد سنتی و عدم توجه به تغییرات ایجاد شده در اصول مدیریتی و رویکردهای رفاهی نوین، این سازمان را با چالشهایی جدی در زمینه تحویل رفاه و نیز اعتماد عمومی مواجه نموده است. این پژوهش برای مطالعه این چالشها، کمیته امداد استان گیلان را مورد مطالعه قرار داده است.روش: در این مطالعه، با استفاده از روششناسی کیفی و فنون مشاهده و مصاحبه با کارشناسان (8 نفر) و مدیرانِ (7 نفر) کمیته امداد استان گیلان، در کنار مطالعه اسناد و مدارک، به گردآوری دادهها پرداخته شد؛ سپس با روش تحلیل تماتیک (موضوعی)، دادهها و یافتههای گردآوری شده مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: دادهها در 3 مقوله عمده مددجویان، کارکنان و سازمان دستهبندی و تحلیل شد. در مقوله مددجویان، فاکتورهای فرهنگ وابستگی، طلبکار بودن و بیاعتمادی؛ در مقوله کارکنان، داشتن نگاه بالا به پایین، مهارتهای فنی پایین و نداشتن علم بهروز و مرتبط و در نهایت در مقوله سازمان، بیتوجهی به پژوهش، ساختار متمرکز، عدم شفافیت و پاسخگویی، نهادهای موازی، ناکارآمدی، حمایتهای پدرمآبانه، محافظهکاری و فرافکنی و تقلیل در تحلیل آسیبها شناسایی شدند.