علیرضا حدادی؛ سیدمحمدصادق امامیان؛ مرتضی زمانیان
دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 324-369
چکیده
بسیج دانشجویی به عنوان یکی از مهمترین جنبشهای اجتماعی که نقشی مؤثر در تحولات گوناگون علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور بر دوش دارد، نیازمند هدف گذاری دقیق، تعیین استراتژیها و برنامههایی ...
بیشتر
بسیج دانشجویی به عنوان یکی از مهمترین جنبشهای اجتماعی که نقشی مؤثر در تحولات گوناگون علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور بر دوش دارد، نیازمند هدف گذاری دقیق، تعیین استراتژیها و برنامههایی مشخص است که توان عظیم دانشجویان را در عرصههای مختلف علمی و عملی به کار گیرد و ظرفیتهای آنان را در مسیر ایفای رسالتهای تعیین شدۀ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هدایت نماید. ماهیت این جنبش دانشجویی مبین ویژگیهای سازمانی غیرانتفاعی است، فلذا ادبیات مقاله بر اساس ادبیات سازمانهای داوطلبانه غیرانتفاعی سامان یافته است. در سازمانهای غیرانتفاعی مفهوم مأموریت به عنوان اساسیترین رکن در آغاز فرآیند برنامهریزی استراتژیک مورد توجه قرار میگیرد. در سازمانهایی که در بدو تأسیس قرار دارند، این مفهوم به شکل تدوین مأموریت و در سایر سازمانها به صورت اصلاح مأموریت موجود و دستیابی به مأموریت مطلوب تعبیر میگردد. مقاله حاضر به بررسی مأموریت موجود بسیج دانشجویی پرداخته و مبتنی بر روشی کیفی، بر اساس مطالعه تطبیقی با سازمانهای داوطلبانه بینالمللی، تحلیل سیستمی و نظرات خبرگان و ذینفعان، مأموریت مطلوب آن را ارائه کرده است. مدل کلی در نظر گرفته شده ترکیبی از مدلهای برایسون و هکس بوده که در قسمتهای مختلفی تغییرات لازم به منظور بومیسازی آن در بسیج دانشجویی اعمال شده است. بر این اساس، مأموریتهای چهارگانه تربیت نیرو، نقشآفرینی عمومی، رشد تخصصی و نقشآفرینی تخصصی برای بسیج دانشجویی پیشنهاد گردیده است.