ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55995920170823Prioritize and determine the status of cultural intelligence components based on Iranian Islamic model of progress
(Case Study: managers of Bank Mellat's Branches in East Azerbaijan Province)اولویت بندی و تعیین وضعیت مؤلفه های هوش فرهنگی بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت (مطالعه موردی: رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجان شرقی)83460891FAکریم اسگندریدانشگاه پیام نورشادی عرفای جمشیدیمؤسسه آموزش عالی اسوه، تبریز، ایرانJournal Article20170620Cultural intelligence is the most significant tool that can be used to proper encounter with multi-cultural situations. Islam as the final and most complete religion, contain guidelines and recommendations in every aspect of human life and Quran as a great divine solution for people, proffer the best and most consistency way to humanity and also conducts people to the path which is more reliable and secure. Present study is aimed at an examination the status of Components of the Islamic Cultural Intelligence of the managers of Bank Mellat's Branches from the perspective of Islam and the Quran. For this purpose; Cultural intelligence is defined on the basis of the combination of theory "Ang,Van Dyne & Christine Koh" and "Quran and Islam", in the four components of Iranian Islamic Meta-cognitive Intelligence, Iranian Islamic Cognitive Sciences, Iranian Islamic Motivational Intelligence and Iranian Islamic Behavioral Intelligence. The statistical population consists of 71 people including the managers of Bank Mellat's Branches. The data collection instrument is a questionnaire that they were distributed among a population after assess the reliability and validity of the questionnaire. Obtained Information were summarized and categorized by using Descriptive statistics. In order to test the research questions, One T-Test Sample and Friedman test were used. The results indicate that the Iranian Islamic motivational intelligence of managers of Bank Mellat's Branches is in better condition than other components of the Iranian Islamic cultural intelligence.هوش فرهنگی مهم ترین ابزاری است که می تواند برای مواجهه مناسب با موقعیت های چند فرهنگی به کار گرفته شود. اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین، رهنمودها و توصیه های بسیاری در هر جنبه از زندگی بشر را دارا می باشد و قرآن به عنوان یک راه کار بزرگ الهی برای انسانها بهترین و با قوامترین راه را به بشریت ارایه می دهد و انسانها را به سمت راهی که مطمئنتر و مستحکمتر است هدایت می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مؤلفه های هوش فرهنگی رؤسای شعب بانک ملت از دیدگاه اسلام و قرآن می باشد. برای این منظور هوش فرهنگی بر اساس نظریه تلفیقی «انگ، ونداین و کریستین کُه » و «قرآن و اسلام» در چهار مؤلفه هوش فراشناخی اسلامی- ایرانی، هوش شناختی اسلامی- ایرانی، هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی و هوش رفتاری اسلامی تعریف شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجان شرقی می باشد که تعداد آن ها 71 نفر می باشند. ابزار جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه می باشد که پس از سنجش روایی و پایایی آن، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، اطلاعات حاصله با استفاده از روش های آماری توصیفی تلخیص و طبقه بندی شد و برای آزمون سوال های پژوهش از آزمون One T-Test Sample و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاصله بیان گر آن است که وضعیت هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی رؤسای شعب بانک ملت نسبت به سایر مؤلفه های هوش فرهنگی اسلامی- ایرانی وضعیت بهتری دارد.http://www.ipoba.ir/article_60891_2f9f519e9e6f40c9a2f0256489529a09.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55995920170823Investigating the role of social capital in the tendency toward resistance patterns in Kermanshahبررسی نقش سرمایه اجتماعی در گرایش مردم به الگوهای اقتصاد مقاومتی در شهر کرمانشاه365860892FAعبدالحسین کلانتریدانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه تهران.هابیل حیدرخانیاستادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام اباد غرب.سیروس محبیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.Journal Article20170628Economy of Resistance is not a slogan, it's an economic fact whose indices are rooted in action, not words. In the context of a resilient economy, not all responsibilities and responsibilities should be left to the governor, but the role of the people is much more important and more sensitive.<br /> Regarding the importance of the subject, the present study uses a field method, a scrolling technique, a questionnaire, and the use of SPSS and Smart PLS software to investigate the role of social capital in the trend towards resilient economy patterns. The statistical population of the study is citizens aged 18 years and older in Kermanshah and Using the Cochran formula, 384 of them have been studied as sample size. <br /> The results of this research show a positive, direct, and meaningful relationship between all independent variables and the dependent variable of the research. So, the total amount of social capital (0.32) and its indices: social trust (P = 0.38), social cohesion(P = 0.31),social participation (P = 0.33), social awareness (P = 0.30) and social interaction (P = 0.24) among the citizens, the tendency toward resistance patterns of the economy is more possible. Also, the results from the structural equation model (Smart PLS) also showed that the social capital variable in a total of 0.48 is explained by the variance of the variable of tendency toward the resistive economy, considering the volume of the effect of the indicator of the coefficient of determination of this value in The average(0.23)is estimated.اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، یک واقعیت اقتصادی است که شاخصهای آن ریشه در عمل دارد، نه حرف. در بحث اقتصاد مقاومتی نباید همه ی مسئولیت ها و وظایف را به گردن دولتمردان انداخت، بلکه نقش مردم بسیار مهم تر و حساس تر می باشد.<br /> با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش، ابزار تحقیق پرسشنامه و استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS، به دنبال بررسی نقش سرمایه اجتماعی در گرایش به الگوهای اقتصاد مقاومتی می باشد. جامعه آماری پژوهش شهروندان 18 سال به بالای شهر کرمانشاه می باشد که با استفاده از فورمول کوکران تعداد 384 از آنها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته شده است. <br /> نتایج این تحقیق نشان دهنده ی رابطه ی مثبت، مستقیم و معنادار بین تمامی متغیرهای مستقل و متغیر وابسته پژوهش می باشد. بدین صورت که هرچه میزان کل سرمایه اجتماعی(32/0) و شاخص های آن یعنی اعتماد اجتماعی (38/0 =P)، انسجام اجتماعی (31/0 =P)،مشارکت اجتماعی (33/0 =P)، آگاهی اجتماعی (30/0 =P) و تعامل اجتماعی (24/0 =P) در بین شهروندان بیشتر باشد گرایش به الگوهای اقتصاد مقاومتی بیشتر امکان پذیر می گردد. همچنین نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری (Smart PLS) نیز نشان دادند که متغیر سرمایه اجتماعی در مجموع 48/0 از واریانس متغیر گرایش به اقتصاد مقاومتی را تبیین می کند،با مدنظر قرار دادن مقادیر مربوط به حجم اثر شاخص ضریب تعیین این مقدار در حد متوسط (23/0) برآورد می شود.http://www.ipoba.ir/article_60892_f4ecdcc842f978e64261ce7cdebcaa9e.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55995920170823Develop of the theoretical framework a equilibrium economic:
A solution based on an Islamic Iranian Economic modelتوسعه چارچوب نظری یک اقتصاد تعادلی: راهکاری بر اساس یک الگوی اقتصاد اسلامی ایرانی608160893FAهاشم زارعگروه اقتصاد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیرازJournal Article20170709Undoubtedly, today, the growth of various sciences in the emergence of modern knowledge owes to those who, without bias and using the intra and interdisciplinary sciences in a logical process, using modern scientific arguments without worrying about the atmosphere of the scientific community are looking at the issues ahead. In the meantime, the economics and the scholars of this science are not excluded from this. According to the conditions of today's world, it's time for Islamic scholars, wisely believing in their divine knowledge, to take initiative to answer many questions to economists in the world, with no fear in this great jihad.<br /> This study is a droplet of deep sea of the foundations of Islamic economics that tries to bring competitive equilibrium from theoretical space to the real world on the condition that compensatory equilibrium exists by completion of the Islamic assumptions and presentation of the Islamic strategy. More precisely, with the assumption of compensatory equilibrium, through the transfer of a part of the assets and income surplus under the name of khums and zakat and Not any other payment (These two types of payments have rules that are consistent with the theory) to People with negative income or bankruptcy, Competitive equilibrium within the framework of an Islamic economy is possible and never get violated.بی شک امروزه بالندگی علوم مختلف در پیدایش دانش های نوین مدیون افرادی هستند که بدون تعصب و با استفاده از علوم درون و بین رشته ای در یک فرآیند منطقی و با استفاده از برهان های نوین علمی و بدون نگرانی از شرایط و جو حاکم بر جامعه علمی، به مسائل پیش رو می نگرند. در این بین علم اقتصاد و عالمان این علم نیز از این امر مستثنا نمی باشند. با توجه به شرایط امروز جهان دیگر زمان آن رسیده که عالمان اقتصاد اسلامی با اعتقاد خردمندانه بر دانش الهی خود برای بسیاری از سوالات پیش روی اقتصاددانان در دنیا پیش قدم شوند و هیچ هراسی در این جهاد بزرگ به دل راه ندهند. تلاش و مطالعه پیش رو رشحه ای از دریای ژرف و عمیق مبانی اقتصاد اسلامی است که سعی می کند با تکمیل فروض و ارائه راهکار اسلامی، وجود تعادل رقابتی را به شرط وجود تعادل جبرانی از فضای نظری به سوی عالم واقعیت سوق دهد. به عبارت دقیق تر با فرض وجود تعادل جبرانی، از طریق انتقال بخشی از ذخایر دارایی و مازاد درآمد تحت عنوان خمس و زکات و نه هرگونه پرداختی دیگری(این دو نوع پرداختی دارای قواعدی است که با تئوری سازگاری دارد) به افراد با درآمد منفی و یا دچار ورشکستگی، تعادل رقابتی در چارچوب یک اقتصاد اسلامی امکان پذیر و هیچگاه نقض نگردد.http://www.ipoba.ir/article_60893_e5f7cc9d997472e46372b11b20b15e2e.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55995920170823فقه الکترونیک در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفتفقه الکترونیک در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت8310460894FAعلی اکبر ایزدی فرداستاد تمام فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه مازندرانسید مجتبی حسین نژاداستادیار گروه فقه و حقوق اسلامی موسسه آموزش عالی پارسا- بابلسرJournal Article20170910از جمله مباحث مهم در حوزه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مباحث فقه الکترونیک است. با توجه به نقس اساسی االکترونیک و اینترنت در پیشرفت جامعه، اهمیت فقه الکترونیک و کاربرد آن در حوزه حقوقی و قانونی و حوزه شریعت اسلام بر کسی پوشیده نیست. نگارندکان در این تحقیق پس از بررسی واژهها و مفاهیم کلی و اهمیت فقه الکترونیک و کاربرد آن در حوزه حقوقی و قانونی و شریعت اسلام، به بررسی تطبیق حکم وضعی و تکلیفی فعل و انفعالات الکترونیکی پرداخته و به این نتیجه میرسند که مقتضای قاعده در رابطه با حکم وضعی و تکلیفی اعمال الکترونیکی، همان حکم وضعی و تکلیفی نوعی سنتی از آن است. سپس در نهایت به ادله مشروعیت اعمال الکترونیکی پرداخته و پس از پاسخ به اشکالات مقدّر یعنی مناقشه موضوعی مشروعیت اینترنت و بررسی ادله حکم تکلیفی و وضعی مصادیق و اعمال اینترنتی، معتقد به تعمیم حکم به نوع مجازی و الکترونیکی این دسته از اعمال میباشند.از جمله مباحث مهم در حوزه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مباحث فقه الکترونیک است. با توجه به نقس اساسی االکترونیک و اینترنت در پیشرفت جامعه، اهمیت فقه الکترونیک و کاربرد آن در حوزه حقوقی و قانونی و حوزه شریعت اسلام بر کسی پوشیده نیست. نگارندکان در این تحقیق پس از بررسی واژهها و مفاهیم کلی و اهمیت فقه الکترونیک و کاربرد آن در حوزه حقوقی و قانونی و شریعت اسلام، به بررسی تطبیق حکم وضعی و تکلیفی فعل و انفعالات الکترونیکی پرداخته و به این نتیجه میرسند که مقتضای قاعده در رابطه با حکم وضعی و تکلیفی اعمال الکترونیکی، همان حکم وضعی و تکلیفی نوعی سنتی از آن است. سپس در نهایت به ادله مشروعیت اعمال الکترونیکی پرداخته و پس از پاسخ به اشکالات مقدّر یعنی مناقشه موضوعی مشروعیت اینترنت و بررسی ادله حکم تکلیفی و وضعی مصادیق و اعمال اینترنتی، معتقد به تعمیم حکم به نوع مجازی و الکترونیکی این دسته از اعمال میباشند.http://www.ipoba.ir/article_60894_fcfe3af6ec635d95b1f322a0d1f9ac54.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55995920170823Islamic-Iranian LifeStyle And Cultural consumption (Case study: Gorgan citizens)سبک زندگی (ایرانی اسلامی) و مصرف فرهنگی(مورد مطالعه شهروندان گرگانی)10612860896FAاکرم مولوی زادهدانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزیعالیه شکربیگیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیغلامرضا خوش فردانشگاه گلستانJournal Article20170916There exists a tangible relationship between differences in lifestyles cultural goods. In doing so, the purpose of the present study was to identify the relationship between Islamic-Iranian lifestyle and cultural consumption of citizens in Gorgan during 2016-2017 and it was conducted as a survey method on the basis of sociologists' theories. The statistical population of the citizens more than 18 years old in Gorgan was 350,676 people and 384 people were selected as a sample based on cluster sampling and systematic random sampling and they were asked to fill out the questionnaire. The instrument of the present study was a researcher-made questionnaire, which was formally validated by a group of experts with a high degree of reliability (Cronbach's alpha coefficient = ۹۱۷/۰). The SPSS software was used for the data analysis. In this regard, ‘demographic characteristics’, ‘ranges, levels, and diversity of cultural consumption’ and ‘levels of lifestyle’ of citizens in Gorgan were identified by with descriptive analysis of the data. Furthermore, the correlational relationships between independent variables, i.e. ‘background’, ‘personal’ and ‘structural’ variables, and the dependent variable, i.e. ‘cultural consumption of Gorgan citizens’, have been tested based on research hypotheses in inferential analysis of the data. The results of correlation analysis between lifestyle and cultural consumption show the relationship between the two main variables of the research study (r = ۴۰۹/۰). Furthermore, the regression analysis and path analysis showed that ۳/۳۷% of the variation of dependent variable was explained by primary and secondary independent variables of the researchتمایزات سبکهای زندگی ربط وثیقی با میزان مصرف فرهنگی دارد. بنا بر نظر بوردیو، آنچه تعیین کنندة نحوة گزینش ژانرهای مختلف کالاهای فرهنگی است، تعامل نظامی از رویههای ادراک و ارزیابی (ذائقه)، و نظامی از اعمال قابل طبقهبندی است که سبک زندگی را ایجاد میکند. سبکهای زندگی موجب نوعی نظم منطقی در مصرف فرهنگی میشوند که بر اساس آن میتوان افراد را بر حسب تشابهات و یا تمایزاتشان در سطوح عالی، میانی و عامی قرار داد. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی رابطة بین سبک زندگی (ایرانی- اسلامی) و مصرف فرهنگی شهروندان گرگانی بر مبنای نظریههای جامعه شناسی، به روش پیمایشی انجام شده است. جامعة آماری تحقیق ۳۵۰۶۷۶ نفر شهروندان گرگانی بالاتر از ۱۸ سال بوده اند که تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه بر اساس روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک (با استفاده از نقشه حوزه و بلوکهای شهری) انتخاب شده و به پرسشهای تحقیق پاسخ داده اند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامة محقق ساخته بوده که با اعتباریابی محتوایی از نوع صوری توسط کارشناسان و پایایی مطلوب (ضریب آلفا ی کرونباخ=۹۳۳/۰) مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه تحقیق نشاندهندة رابطة معنادار (۴۰۹/۰r=) بین دو متغیر اصلی تحقیق (سبک زندگی و مصرف فرهنگی) بوده است. همچنین تحلیل رگرسیونی و تحلیل مسیر دادهها نشان داد که۳/۳۷ درصد از تغییرات مصرف فرهنگی توسط متغیرهای مستقل اصلی و فرعی تحقیق تبیین -شدند.http://www.ipoba.ir/article_60896_0e8a1e829e3254251c031feaefc5ea73.pdfناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55995920170823Reexamination of Effects of Religious Correction Discourse on Islamic Revolution Discourse; Continuance or Evolutionبازکاوی اثرات گفتمان اصلاح دینی بر گفتمان انقلاب اسلامی؛ تداوم یا تکامل13014860897FAپیمان زنگنهدانشگاه بیرجندسمیه حمیدیدانشگاه بیرجندJournal Article20171003Presence of colonization and emergence of despotic states in Islam World are among the factors of political thought decline. In addition to this factor, colonization structural interactions and despotism resulted in extension of surface looking and developing deterministic thought. This attitude affecting political culture and beliefs of people, marginalized religion from contributing positively social and political life of community. And fit it as something personal and individual actions . Gradually in response to the isolation of religion in public, reformers were found that wanted to with a new definition of religious proposition to returne it to political and social life. Religious reformersboth struggle with superstition and religious fanaticism and fight against colonialism. They emphasized that principle of religious and want to adapt it to the condition and requirement. Emergence of first movement of religious correction discourse in 19th century was along with correcting religious thought, orienting it and rectification of society. This discourse with new reinterpretation of religious statements tried to place the religion in the context of social and political acts and request help for releasing from unpleasant consequences of colonization and despotism. This discourse with critical attitude toward colonization and acceptance of western scientific achievements and attempt to rectify despotism structure followed the aim of making new presentations of religious statements. The second movement of religiouscorrection or Islamic Revolution Discourse was created in continuance of first movement path and while using fundamentally and more evolutionarily of first movement discourse of religious correction, extended confrontation with colonizationحضور استعمار و ظهور دولتهای استبدادی در جهان اسلام از عوامل زوال اندیشه سیاسی بوده است. درکنار این عامل تعاملات ساختاری استعمار و استبداد به ترویج سطحینگری و گسترش اندیشه جبرگرایی نیز منجرشد. این نگرش ضمن تاثیر بر باورها و فرهنگ سیاسی مردم، دین را از اثرگذاری مطلوب بر حیات سیاسی و اجتماعی جامعه به حاشیه راند و آن را به عنوان امری شخصی و غیر اجتماعی در حوزه عبادات و اعمال فردی جای داد. به تریج در واکنش به انزوای دین در عرصه اجتماعی، مصلحانی برآمدند و بر آن شدند تا با بازتعریفی جدید از گزارههای دینی، آن را به حیات سیاسی و اجتماعی بازگردانند. مصلحان دینی در دو عرصه مبارزه با خرافات و تحجر دینی و مقابله با استعمار بر آن شدند تا ضمن تاکید بر اصل دین، آن را با شرایط و مقتضیات زمانی تطبیق دهند. برآمدن موج اول گفتمان اصلاح دینی در قرن نوزدهم در راستای پیرایش اندیشه دینی و محوریت دادن به آن و اصلاح جامعه بود. اینگفتمان با بازتفسیری جدید از گزارههای دینی برآن شد تا دین را در متن کنشهای سیاسی و اجتماعی قراردهد و از آن جهت رهایی از پیامدهای نامطلوب استعمار و استبداد یاری طلبد. اینگفتمان با رویکردی انتقادی نسبت به استعمار، پذیرش دستآوردهای علمی غرب و تلاش در جهت اصلاح نهاد استبداد، در صدد ایجاد قرائت جدیدی از گزارههای دینی برآمد.http://www.ipoba.ir/article_60897_aed0b36f652dd4680e2d9bc301323a9d.pdf